LR Seimui (111 Seimo narių balsavo už sutartį, kuri akivaizdžiai prieštarauja 137 Lietuvos R Konstitucijos straipsniui) užteko 20 minučių diskusijoms rytiniame posėdyje ir 1 minutės vakariniame posėdyje. Įsivaizduojate, užteko 1 minutės! Čia, kaip Garliavoje: „eini dabar, arba po vienos minutės, kitokio pasirinkimo tu neturi…”
Seimas per vieną minutę vienbalsiai patikėjo Krašto apsaugos viceministro Vytauto Umbraso išaiškinimu, kad sutartyje su JAV nekalbama apie jokias karines bazes ar jų steigimą. Išgirdus tokį paaiškinimą iš seimo tribūnos kyla daug natūralių klausimų.
Tai kodėl daug Lietuvos žmonių sutarties tekste mato akivaizdų prasilenkimą su LR Konstitucijos 137 straipsniu?
Kyla natūralus klausimas, kodėl Lietuvos oficialioji žiniasklaida tylėjo, tyli ir, atrodo, kad sėkmingai tylės šiuo klausimu?
Kodėl nuo visuomenės buvo slepiama tiek sutarties pasirašymo planuojama data, tiek sutarties ratifikavimo data? Pvz. LR Seimo posėdžių plane neeilinėje vasario 14-os d. sesijoje net prieš kelias valandas, t.y. net tą pačią dieną, nebuvo paskelbta, kad Seimas planuoja per vieną minutę!!! ratifikuoti sausio 17d. pasirašytą sutartį su JAV.
Kyla natūralus klausimas, kodėl žiniasklaidai, kuri negalėjo užmigti, aiškindamasi Kildišienės viešas „paslaptis”, taigi, tai pačiai žiniasklaidai visiškai neįdomu, kad Lietuvoje neribotam laikui įsikurs tūkstančiai JAV karių? Taigi, kodėl tokia tyla? Kodėl toks neadekvatumas? Kai į Lietuvą atskrido pabėgelių irakiečių šeima (tėtis, mama ir du maži vaikai, kurie vėliau iš Lietuvos pabėgo į Švediją) – Vilniaus oro uoste buvo visos Lietuvos televizijos ir visi portalai. O čia, Seimo sprendimu bus leista įsikurti Lietuvoje dideliam kiekiui kariškių, kuriems, pirmiausia galios tik jų šalies baudžiamoji teisė – ir nieko, nė pusės žodelio?
Kodėl visuomeninio LRT laidose nėra vietos žmonėms, kurie nemano, kad tokiu būdu Lietuva taps labiau saugesnė. Tiesa, gal tai būtų kitas klausimas.
Na būtų įdomu sužinoti ar dar gyvi esantys LR Konstitucijos kūrėjai iš tiesų sako, kad mūsų sąjungininkų, pvz. JAV, karinė bazė nėra ta bazė apie kurią kalba 1992-ųjų metų spalio 25 d. priimta LR Konstitucija? Ir, jeigu to paprasto 137 Konstitucijos straipsnio autoriai pasakytų, kad Konstitucijos tekstas yra super paprastas ir aiškus, kad būtų galima kažkaip kitaip jį interpretuoti – tai kokioje vietoje atsidurtų tie 111, guldžiūsių priesaikos dieną savo ranką ant tos pačios (ne kitos, arba ne dar kitos) Konstitucijos?!
Pateikiame stenogramas iš LR Seimo neeilinės sesijos posėdžio:
2017 02 14 Neeilinė LR Seimo sesija dėl JAV
Atydžiai perskaitykite sutartį: Lietuvos JAV sutartis 2017 01 17 (visas tekstas)
Priminsime, kad šeši signatarai dokumento svarstymo išvakarėse 2014 m. vasario 13 d. kreipėsi į LR Seimą su tokiu pareiškimu:
Lietuvos Respublikos Seimui
Gedimino pr. 53 Vilnius
PRAŠYMAS
2017 m. vasario 13 d.
Lietuvos Respublikos Seimui ypatingos skubos tvarka pateiktas ratifikuoti 2017 m. sausio 17 d. Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir JAV Vyriausybės susitarimas dėl bendradarbiavimo gynybos srityje. (Galimai išimtiniu būdu jis net skubotai bus įtrauktas į neeilinio Seimo posėdžio darbotvarkę.)
2011 m. kovo 15 d. Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas nutarimu (byla Nr. 23/08) „Dėl Lietuvos Respublikos tarptautinių operacijų, pratybų ir kito karinio bendradarbiavimo renginių įstatymo” išaiškino, kad „Nagrinėjamos konstitucinės justicijos bylos kontekste pažymėtina, jog Konstitucijos 137 straipsnio nuostata, kad Lietuvos Respublikos teritorijoje negali būti užsienio valstybių karinių bazių, reiškia inter alia (be kita ko) tai, kad Lietuvos Respublikos teritorijoje negali būti tokių karinių bazių, kurias valdo ir kotroliuoja užsienio valstybės. Toks draudimas inter alia nereiškia, kad kad Lietuvos Respublikos teritorijoje negali būti tokių karinių bazių, kurias pagal Lietuvos Respublikos tarptautines sutartis, inter alia Seimo ratifikuotą kolektyvinės gynybos sutartį, valdo ir kontroliuoja Lietuvos Respublika bendrai (kartu) su valstybėmis sąjungininkėmis.“
Tačiau 2017-01-17 d. LR Vyriausybės ir JAV Vyriausybės susitarimo konkrečios dalys suteikia teisę JAV karinėms pajėgoms neatlygintinai naudotis objektais ir zonomis, kuriomis leidžiama naudotis išimtinai tik JAV karinėms pajėgoms:
III straipsnio 2 dalis: „Siekdama užtikrinti saugą ir saugumą Lietuva, remdama minėtą veiklą ir tikslus, leidžia JAV karinėms pajėgoms kontroliuoti patekimą į infrastruktūros objektus ir zonas, dėl kurių susitariama ir kuriais leista naudotis išimtinai tik JAV karinėms pajėgoms, ir derinti su Lietuvos institucijomis patekimą į infrastruktūros objektus ir zonas, dėl kurių susitariama ir kuriais bendrai naudojasi JAV karinės pajėgos ir Lietuvos ginkluotosios pajėgos.”
III straipsnio 5 d.: „Lietuva, nereikalaudama nuomos ar kitokių mokesčių iš JAV karinių pajėgų, leidžia joms naudotis visais infrastruktūros objektais ir zonomis, dėl kurių susitariama, įskaitant tuos, kuriais bendrai naudojasi JAV karinės pajėgos ir Lietuvos ginkluotosios pajėgos.“
III straipsnio 7 dalis: „JAV karinės pajėgos padengia infrastruktūros objektuose ir zonose, dėl kurių susitariama ir kuriais leidžiama naudotis išimtinai tik JAV karinėms pajėgoms, atliekamų statybos ir plėtros darbų išlaidas bei jų eksploatavimo ir priežiūros išlaidas, jei nesusitariama kitaip.“
IV straipsnio 2 dalis: „JAV karinių pajėgų iš anksto išdėstytais materialiniais ištekliais ir jiems laikyti skirtomis patalpomis naudojasi išimtinai tik JAV karinės pajėgos. JAV karinės pajėgos turi išimtinę teisę kontroliuoti priėjimą prie tokių iš anksto išdėstytų materialinių išteklių, jų naudojimą ir perdavimą, taip pat turi nevaržomą teisę bet kada išvežti tokius iš anksto išdėstytus materialinius išteklius iš Lietuvos Respublikos teritorijos.“
VI straipsnio 2 dalis: „Lietuva leidžia JAV karinėms pajėgoms naudotis visomis teisėmis ir įgaliojimais, kurie būtini JAV karinėms pajėgoms naudojantis infrastruktūros objektais ir zonomis, dėl kurių susitariama, juos eksploatuojant, ginant ar kontroliuojant, taip pat taikyti atitinkamas priemones siekiant palaikyti ar atkurti tvarką ir apsaugoti JAV karines pajėgas, JAV rangovus ir išlaikytinius. Jungtinės Valstijos ketina derinti tokias priemones ir derina pajėgų apsaugos planus su atitinkamomis Lietuvos institucijomis.“
Dėl šių nurodytų dalių šis Lietuvos ir JAV Vyriausybių pasirašytas susitarimas galimai prieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijos 137 straipsniui ir 2011 m. kovo 15 d. Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas nutarimu byloje Nr. 23/08 pateiktam šio mūsų Konstitucijos išaiškinimui.
Suprantant 2017 m. sausio 17 d. Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir JAV Vyriausybės susitarimo dėl bendradarbiavimo gynybos srityje svarbą ir aktualumą, taip pat tai, kad Lietuvos Respublikos Konstitucija yra pamatinis ir svarbiausias mūsų įstatymas, užtikrinantis tautos teisę į egzistenciją ir gynybos priemonių pasirinkimą kviečiame Lietuvos Respublikos Seimą abejones dėl galimo šio tarptautinio susitarimo prieštaravimo mūsų Konstitucijai išspręsti korektiškiausiu būdu – kreipiantis dėl išaiškinimo į Konstitucinį Teismą.
Prašome Lietuvos Respublikos Seimą – Tautos atstovybę – įsigilinti į šį prašymą. Tikimės atsakingo ir mūsų Tautos interesus bei saugumą užtikrinančio Seimo sprendimo, nepažeidžiančio Lietuvos Respublikos Konstitucijos ir išsaugančio dalykiškus santykius su strateginiu partneriu Jungtinėmis Amerikos Valstijomis.
Egidijus Bičkauskas
Egidijus Klumbys
Nikolajus Medvedevas
Rolandas Paulauskas
Aloyzas Sakalas
Zigmas Vaišvila